Od Sukiennic do Serwer+. Rynek eCommerce i jego tradycja

Serwery VPS

Od Sukiennic do Serwer+. Rynek eCommerce i jego tradycja

Katarzyna Węgiel

Rynek ecommerce i jego rozwój to temat, który często pojawia się w sieci. Boom technologiczny, stały wzrost liczby internautów, urządzenia mobilne. To wszystko narzuca galopujące tempo rozwoju tej branży. Dziś internauci w pełni zaadaptowali wirtualny model zakupów. Porzucili niepewność o sposób płatności i obawę o doręczenie przesyłki, ale jeszcze kilka lat temu e-zakupy stanowiły raczej ciekawostkę. Funkcjonowały jako mało popularna alternatywa dla wycieczek po galeriach. Jak do tego doszło? Co musiało się zmienić? Czy handel jest tak stary jak świat?

Prześledźmy eCommercową historię polskich przedsiębiorców

Krakowskim targiem

Za punkt wyjścia do analizy posłuży nam kupiecki Kraków. Przenosimy się w baaardzo, bardzo odległy czas, bo aż do 1410 roku. 25 lutego tego roku powstaje w Krakowie najstarsza w Polsce korporacja handlowa tj. Kongregacja Kupiecka, skupiająca wokół najbardziej wpływowych kupców. Handel kwitnie. Szczególnie wokół Rynku Głównego – krakowskiego „centrum” handlowego, na którym ulokowane zostały pierwsze sprzedażowe kramy sukienne. Kraków staje się ośrodkiem łączącym szlaki handlowe. Przez miasto przechodzą transporty zamorskich towarów: miedzi, soli, srebra oraz tkanin. Handel jest głównym paliwem napędzającym miasto i rozwój gospodarczy całego kraju.

Rynek ecommerce i jego historia

Rynek ecommerce i jego historia Kei.pl
Sprawdź #ModaNaHosting – działaj na swoim!

Sprzedawać każdy może?

Sprzedaje się wszystko: zboże, bydło, na Rynku pojawiają się też pierwsze kwiaciarki. Sukiennice stanowią centrum Krakowa i ważny punkt dla rozwoju handlu. Dla podkreślenia ich rangi upiększono budynek. Powstały ryzality od strony wschodniej i zachodniej oraz podcienia arkadowe. Szczyty ryzalitów zdobiono maszkaronami, które przedstawiały karykatury prezydentów Krakowa, stworzone na podstawie rycin Jana Matejki. Halę dolną ozdobiono herbami polskich miast oraz godłami i pieczęciami cechów kupieckich i rzemieślniczych. 6 czerwca 1810 roku Kraków zyskuje status wolnego miasta handlowego. Sto lat później, 1 kwietnia Rada Miejska Krakowa zakupiła grunty na Grzegórzkach w celu wybudowania Hali Targowej. Wokół hali powstają sklepiki i kramy, tworzące plac handlowy, który działa do dziś. Pierwsza galeria handlowa HIT powstaje w 1996 roku. Rusza także pierwszy sklep internetowy Terent. Rozpoczyna się era zakupów online.

Sprzedaż online przebiła tradycyjną formę zakupów

Za przełomową datę w historii e-commerce uznaje się 2000 rok. To czas, w którym komunikacja firm z klientami masowo przenosi się na wirtualną płaszczyznę. Według badań firmy analitycznej RetailNext w 2016 tendencje w kanałach sprzedaży odwróciły się. Sprzedaż w stacjonarnych sklepach na terenie Stanów Zjednoczonych spadła o 5% (liczba transakcji o 7,9 %) na rzecz sprzedaży online, która według Adobe Digital Index wzrosła o 18%. Rodzi się pytanie…

Czy eCommerce zastąpi stacjonarną sprzedaż?

Raczej w naturalny sposób ją uzupełni. Z każdym rokiem oba sektory przenikają się coraz bardziej. Klienci przed odwiedzeniem stacjonarnego sklepu szukają informacji w sieci, monitorują promocje, szukają alternatywy w e-sklepach. Z taką wiedzą ruszają na zakupy. Marki, które prowadzą sprzedaż stacjonarną pokusiły się o wykorzystanie nowych technologii. Przy okazji wielkich wyprzedaży np. Black Friday, z powodzeniem wykorzystują aplikacje mobilne. Na rynku polskim próbę zaangażowania mobilnych użytkowników w stacjonarne zakupy podjęli między innymi specjaliści z serwisu Qpony. Autorzy mobilnej aplikacji zebrali ponad 140 rabatów zachęcających użytkowników do efektywnych zakupów z wykorzystaniem smartfonów.

Doświadczenia stacjonarnych sprzedawców

E-sprzedawcy mogą w pełni czerpać z doświadczeń handlowców stacjonarnych. Reguły są wbrew pozorom bardzo podobne. O ile w stacjonarnych marketach największą frustrację budzą tłumy kotłujące się przy stoiskach, to w e-commerce najbardziej irytują wolno ładujące się strony. Witryna ładuje się dłużej niż 5 sekund? Badania firmy Incapsula dowodzą, że 61% użytkowników opuści stronę i najpewniej rozpocznie dalsze poszukiwania produktu na stronie konkurencji. Chcesz wiedzieć jak optymalizować działanie swojej witryny przeczytaj o możliwościach VPS WordPress.

Wybierz Centrum Danych z lokalizacją w Krakowie

Postaw na tradycję firmy technologicznej i sprawdź nasze 18letnie doświadczenie.

Centrum danych Kei.pl
Jak podobał Ci się ten artykuł?
5
Liczba ocen: 3
Od Sukiennic do Serwer+. Rynek eCommerce i jego tradycja

Katarzyna Węgiel

Pasjonatka i praktyk działań inbound marketing. Testerka nowych rozwiązań pozycjonujących markę w umyśle klienta. Łączę teorię z praktyką. Wykorzystuję social media do efektywnego budowania relacji z klientem. Na co dzień zajmuję się kreowaniem wizerunku i świadomości marki w komunikacji on i off –line.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *