Hosting
Jak sprawdzić obciążenie serwera?
Co znajdziesz w tym artykule:
Monitoring zasobów serwera dedykowanego – dlaczego jest tak ważny i jak klienci mogą wykorzystać wykresy do optymalizacji własnej pracy? Przeczytaj więcej o pomijanym aspekcie administracji serwerami.
Decydując się na usługę zarządzaną w Kei.pl, klient otrzymuje administrowany serwer z panelem klienta, pocztą i backup-em. Trzeba jednak pamiętać, że administracja serwerem to nie tylko konfiguracja, aktualizacje oraz reakcja na anomalie w funkcjonowaniu maszyny fizycznej/serwera wirtualnego, na którym działa aplikacja. Ważnym, ale często pomijanym aspektem zarządzania serwerem jest stały monitoring działania i wykorzystania zasobów.
Wykresy i statystyki (np. zużycie pamięci) obrazują charakterystykę pracy serwera zarówno w czasie normalnej pracy jak i największego ruchu. Są one także niezbędne do ustalenia przyczyn ewentualnych spowolnień w działaniu usług, analizy zachowania serwera w czasie promocji czy podczas testów obciążeniowych aplikacji.
Każdy serwer zarządzany wpięty jest w nasz system monitoringu. Administratorzy z Centrum Danych Kei.pl otrzymują alerty, które na bieżąco kontrolują. Widocznym wynikiem działania monitoringu są także wykresy dostępne w panelu klienta. To wyselekcjonowane dane, wyodrębnione spośród wszystkich pozostałych statystyk. Na podstawie tych podstawowych parametrów klient jest w stanie sam ocenić wydajność serwera i poprawić funkcjonowanie swojego serwisu.
Jak uniknąć problemów wydajnościowych?
Analiza statystyk jest potrzeba, bo to pierwszy sygnał alarmujący o przeciążeniu, który, jeśli utrzyma się długo, może owocować pojawieniem się błędu 503. Obciążenie i wyczerpywanie zasobów takich jak procesor może być konsekwencją wielu wypadkowych. Po pierwsze, to naturalny wynik rozwoju i rosnącej popularności serwisu. Po drugie, może być to skutek nagłego wzrostu liczby użytkowników, np. ze względu na wzmożoną akcję promocyjną. Po trzecie, za problemy wydajnościowe bardzo często odpowiada brak optymalizacji strony i skryptów.
Z poziomu panelu klienta masz dostęp m.in. do:
- wykresu procentowego zużycia CPU
- wykresu procentowego zużycia pamięci
- wykresu zużycia pasma
- wykresu obciążenia serwera (load average)
- wykresu obciążenia dysków
- wykresu zajętości partycji
Jak sprawdzić obciążenie serwera?
Szczegółowe wykresy dla wybranych statystyk w różnych przedziałach czasowych. Obciążenie serwera może być sprawdzane w ujęciu:
- Godzinnym
- Tygodniowym
- Miesięcznym
- Rocznym
’
Zoptymalizuj pracę programistów
Co można zyskać śledząc monitoring zasobów serwera fizycznego czy serwera wirtualnego? Jeśli właściciel serwisu dysponuje zespołem specjalistów IT, który na bieżąco pracuje nad funkcjonowaniem aplikacji, wykresy dostępne w panelu klienta mogą znacznie przyśpieszyć jego prace. Statystyki monitoringu powinny być analizowane po każdej aktualizacji i kluczowych zmianach na stronie. To pomoże w lokalizacji ewentualnych błędów. Takie wykresy mogą być używane wstecz, w celu zdiagnozowania problemu, np. przyczyny zwiększonego CPU czy transferu. Wykresy powinny być także używane na bieżąco, przy analizie tego, co aktualnie dzieje się w serwisie i dlaczego.
Narzędzia jakimi dysponuje klient:
- szczegółowe statystyki z podziałem na konta i domeny w panelu WebAs,
- statystyki Awfull każdej z domen,
- logi oraz gotowe narzędzia do ich analizy (np. wyszukujące najbardziej obciążające skrypty w domenie).
Jeśli klient nie ma możliwości samodzielnej analizy, zawsze może zgłosić taką potrzebę do działu administratorów Kei.pl. Doświadczony specjalista oszacuje funkcjonowanie serwera i wskaże na potrzebne działania optymalizacyjne.
Skuteczna promocja i serwer, co marketer widzieć powinien?
Statystyki optymalizują pracę nie tylko programistów, ale też marketerów, którzy decydują o częstotliwości i skali akcji promocyjnych. Może się okazać, że przy zwiększonym ruchu ilość zasobów serwera nie jest wystarczająca. Mimo że serwer bez problemu unosi codzienny ruch na stronie, realnie nie jest w stanie poradzić sobie w sytuacji zwiększonego zainteresowania. Wykresy pomogą oszacować czy aktualny stan zasobów pozwoli na niezakłóconą pracę serwera.
Jak bezpiecznie planować akcje promocyjne?
W przypadku planowania akcji promocyjnych dużym ułatwieniem jest funkcjonalność Serwer+. To usługa zaprojektowana z myślą o klientach e-commerce. VPS oparty o infrastrukturę chmurową pozwala na skalowalność zasobów. Panel klienta pozwala nie tylko na monitorowanie, ale też na manewrowanie zasobami. Klient za pomocą prostych w użyciu suwaków może czasowo zwiększać zasoby, dostosowując parametry do harmonogramu swoich działań.
Więcej o Hosting dla sklepu internetowego
System monitoringu ma szczególne znaczenie w okresie masowej akcji promocyjnej czy nagłego skoku popularność witryny. Monitoring pozwala ocenić zużycie zasobów i jeśli to konieczne, zoptymalizować pracę serwera. Istotnym jest, aby przy symulacji ruchu sprawdzić dokładnie każdy z elementów systemu. Jeśli napotykamy problem wydajnościowy odpowiedzią jest zwiększenie limitów lub stosowanie innych rozwiązań, np. takich jak usługa CDN.
Monitoring zasobów w Panelu Klienta
Poczytaj więcej na naszym blogu
-
Nowa wersja WordPressa 2022
24 maja 2022 r. pojawiła się nowa wersja WordPressa – 6.0. Jest to druga duża wersja wydana w tym roku. Sporo się zmienia. […] -
Czym różni się backup od archiwizacji poczty?
Archiwizacja poczty to usługa, dzięki której Twoje wiadomości są archiwizowane nawet gdy zostaną usunięte z serwera. Backup natomiast służy jedynie do przywracania danych po awarii, umożliwiając kopiowanie zestawów danych z kopii zapasowej.