Consumer Insight
Consumer Insight to proces mający na celu zrozumienie prawdziwych potrzeb klientów i ma wpływ na skuteczność realizacji przyjętych przez nas celów, tak komunikacyjnych jak i sprzedażowych. To na ile posiadasz rozbudowaną wiedzę na temat klientów, ma przełożenie na wyniki, które osiągasz.
Pierwszym krokiem dla każdego marketera jest zrozumienie swoich docelowych odbiorców. Bez tej wiedzy nie zaprojektujesz przynoszących zwrot z inwestycji działań. Potrzebujesz zdobyć wiedzę, czego potrzebują i chcą konsumenci, jakie są ich nawyki? Marketerzy muszą zidentyfikować narzędzia w firmie, a także wyjść szerzej w otoczenie, które można wykorzystać do udzielenia odpowiedzi na te pytania. Bez tej wiedzy żadne z prowadzonych kampanii marketingowych i działań content marketingowych nie będzie miało sensu. Jeżeli dysponujesz wiedzą na temat klientów, poznasz ich nawyki zakupowe, preferencje, a także obawy, będziesz mógł lepiej dostosować swoje działania. Jeżeli one nie będą oparte na insightach, nie będą skuteczne.
Insight konsumencki to potrzeba lub pragnienie, które napędza decyzję o zakupie, a bez niej kampania marketingowa będzie miała niewielki wpływ na konsumenta. Zrozumienie tego, czego ludzie szukają podczas korzystania z wyszukiwarek, takich jak Google, co cenią w procesie zakupowym, pozwala zdobyć nam pewną wiedzę. Na podstawie insightu konsumenckiego zdobywamy konkretne informacje, czego oczekuje konsument, a w rzeczywistości możemy ocenić na ile nasz produkt i cały proces zakupowy odpowiada temu zagadnieniu i tym samym ocenić prawdopodobieństwo zakupu produktu przez niego.
Consumer Insight. Cel
Głęboki wgląd w dane zapewnia dogłębne zrozumienie potrzeb, zachowań i preferencji klienta. Pozwalają one firmom na uwzględnienie historii i preferencji klientów przy opracowywaniu nowych ofert, zapewniając lepsze wsparcie i umożliwiając lepsze zrozumienie zwrotu z inwestycji.
Co składa się na Consumer Insight?
Spostrzeżenia konsumentów obejmują:
- Niezaspokojone potrzeby: Definiowanie potrzeb klienta poprzez identyfikowanie luk w ich obecnym stylu życia, a nie tylko poprzez wprowadzanie stopniowych ulepszeń.
- Funkcje: Co konsumenci sądzą o Twoich istniejących funkcjach, zestawie funkcji i jak firma może je ulepszyć lub zaoferować więcej opcji? A także gdzie klienci znajdują najlepszą wartość w swoich produktach?
- Propozycja wartości: czy jest jasne, dlaczego ten konkretny produkt jest lepszy od innych odpowiednich produktów w tej samej kategorii?
- Cena: ile klienci są skłonni zapłacić za ten produkt?
- Analiza konkurencji: Krajobraz konkurencyjny to opis udziałów rynkowych, pozycji i poziomów dojrzałości konkurentów w Twojej branży.
- Klient docelowy: Kim są Twoi docelowi potencjalni klienci?
- Dlaczego mieliby wybrać Twój produkt, a nie swoich konkurentów?
- Skąd będą wiedzieć, że ty?
Consumer Insight. Narzędzia
Im więcej danych zdobędziesz o swoich klientach, tym większą wiedzę będziesz posiadał. Zasada wydaje się prosta. Aby poznać nawyki zakupowe, motywacje do podjęcia działania zakupu, możesz wykorzystywać tak naprawdę kilka narzędzi. Ich zestawienie ze sobą pozwoli Ci pogłębić zdobytą wiedzę.
- Dział handlowy
Bezpośrednie rozmowy, które są prowadzone miedzy Klientem, a osobą zajmująca się sprzedażą, bądź odpowiedzialną za kontakt są cennym źródłem informacji o kliencie i jego procesie zakupowym. Zapoznaj się z pytaniami, które padają. Sprawdź wiadomości e-mail. Zapoznaj się z danymi sprzedażowymi. - Strona internetowa
Jeżeli na swojej stronie masz aktywny czat z klientami, to właśnie to jest jedno z głównych narzędzi, które mogą wybierać użytkownicy do kontaktu z Twoją marką. Prześledź zagadnienia, o które pytają. - Google Analytics
To kopalnia wiedzy na temat zachowań twoich Klientów. Google Analytics monitoruje zachowanie na Twojej witrynie. Dostarcza takich informacji jak czas spędzony na niej, skąd trafiają na Twoją stronę (jakie jest źródło).
GA pozwala zbadać dane demograficzne użytkowników (m.in. skąd pochodzą, jaka jest płeć, w jakim są wieku), z jakich urządzeń korzystają, ile spędzają czasu w witrynie. - Google Trends
Jak internauci eksplorują dane hasło, Czy dany temat jest popularny? Takich narzędzi dostarczy Ci google trend. Narzędzie pozwala zbadać popularność danej frazy. Wpisując określone hasło, sprawdzisz jak dużym zainteresowaniem cieszył się temat, a także zobaczysz powiązane hasła, na które użytkowcy wyszukiwali temat. Co więcej, możesz zbadać popularność haseł ze względu na kraj. - Answer the Public
Narzędzie ma na celu odkryć hasła, na które użytkownicy wyszukują temat. Wystarczy, że wpiszesz hasło, które chcesz eksplorować, a w postaci graficznej otrzymujesz mapę myśli. Mechanika narzędzia jest podobna do tego omówionego wyżej gogolowskiego, natomiast Answer the Public uwzględnia jeszcze aspekt SEO. - Media społecznościowe
Twoi Klienci są obecni w grupach tematycznych, zadają konkretne pytania poprzez komunikator. To kopalnia wiedzy na temat ich preferencji i zachowań. Śledząc zadawane pytania, a także wykazując aktywną postawę, poprzez otwarte pytania w grupach tematycznych zyskujesz pokaźną dawkę informacji. - Opinie
Sprawdź co mówią o produkcie w sieci. Jakie najczęściej padają pytania. Co budzi obawę i na co zwracają uwagę?
Dobry consumer insight, czyli jaki?
Dobry wgląd konsumencki, czyli jak on powinien wyglądać? Posłużmy się zasadą 4R.
- Reality, musi być zgodny ze stanek faktycznym. Opieramy go wyłącznie w oparciu o fakty;
- Relevance, powinien być powiązany z problemem;
- Resonates, musi oddziaływać na nasze działania;
- Reaction, powinien pociągać za sobą dane działania. Na podstawie zdobytych informacji następuje reakcja, aktywność.
Email marketing, a costumer insight
Costumer insight możesz wykorzystać miedzy innymi w email marketingu. Posiadając wiedzę na temat odbiorców, ich nawyków i oczekiwań będziesz w stanie lepiej odpowiadać na ich wymagania. W komunikacji e-mail marketingowej możesz to zrobić poprzez dobór treści, tworzenia scenariuszy marketingowych, które mają na celu poprawę skuteczności Twoich kampanii.
Operując zebranymi danymi o klientach, możesz przygotować listę tematów i dopasować je do poszczególnych segmentów Klientów. Dla przykładu, jeżeli prowadzisz internetowy sklep zoologiczny, a w Twoim asortymencie są produkty i akcesoria zarówno dla miłośników wędkarstwa jak i dla wielbicieli psów to właśnie costumer insight w email marketingu da Ci wiedze na temat ich preferencji i pozwoli lepiej zaplanować działania email marketingowe. Miłośnik psów doceni kupon rabatowy na karmę, która kupuje regularnie w Twoim sklepie i będzie to dla niego wartościowe, podczas gdy wędkarz, otrzymując maila z kodem rabatowym może uznać to zwyczajnie za spam.
Twórz segmentację baz klientów, co kupują, jakimi treściami i rozwiązaniami byliby zainteresowani, jak wchodzą w interakcję z Twoją ofertę.
Consumer Insight to proces poznawania swoich Klientów, ich preferencji. Podczas ich poznawania musisz wykazać się analityką. Zdobyte dane należy zestawić, połączyć w ten sposób, aby uzyskać jak najwięcej informacji o swoich klientach.