Techniczna strona domeny

Domeny

Techniczna strona domeny

Daniel B. Drożdż

Rejestracja samej domeny nie jest niczym trudnym. Istnieją jednak techniczne aspekty, o których warto wiedzieć i pamiętać, aby na przykład unikalna nazwa strony z dnia na dzień nie stała się własnością kogoś innego. Jak zatem nie stracić swojej domeny i co zrobić aby prawidłowo przeprowadzić jej migrację? Spójrzmy na cykl życia domeny. Jego świadomość może nam oszczędzić sporo kłopotów związanych z utratą praw do domeny.

Cykl życia domeny

Domeny internetowej nie kupuje się raz na zawsze. Każda z końcówek ma tzw. cykl życia, obejmujący okres od rejestracji, liczonej od momentu opłacenia faktury, aż do powrotu do puli wolnych domen, czyli sytuacji, kiedy domena jest znów dostępna do rejestracji.

Cykl życia domen różni się w zależności od rodzaju rozszerzenia i polityki rejestru. Inny będzie dla nazwy z końcówką .PL, inny dla domen globalnych jeszcze inny dla domen nTLD (nowe domeny).

Cykl życia domeny obejmuje:

  • Okres abonamentowy. To czas, w którym nabywa się prawa do określonego adresu domenowego. Uzależniony jest od wybranego okresu abonamentowego, a liczony od momentu zapłaty faktury.

  • Okres kwarantanny. Jeżeli właściciel domeny nie przedłuży jej na następny okres to przechodzi ona w okres kwarantanny. Nie jest już wtedy aktywna, ale nadal pozostaje własnością użytkownika, do którego należała przez ostatni okres.

  • Uwolnienie do puli wolnych domen. Domena staje się wolna i dostępna do rezerwacji dla innych, w momencie kiedy nie zostanie ponownie opłacona i użytkownik jej nie przedłuży.

Cykle życia najpopularniejszych końcówek sprawdzisz w naszym słowniku pojęć. A więcej o cyklu życia domeny .PL przeczytasz we wcześniejszym wpisie na blogu.

Cykl życia domeny .pl

Musimy pamiętać, że rejestracja domeny nie jest czynnością jednorazową. Rejestrując domenę, otrzymujemy prawo do zarządzania adresem przez określony czas. Jest on uzależniony od wybranego okresu abonamentowego podczas rejestracji.

Cykl życia domeny .pl
cykl życia domeny .pl

Jak to wygląda w przypadku naszej domeny .pl?

Przypomnijmy, że funkcję rejestru domen polskich prowadzi NASK. Domenę możesz zarejestrować na okres od 1 do 10 lat.
Wybrałeś domenę, zarejestrowałeś dany adres? Świetnie, Twoja domena zyska status aktywnej. Zostanie nią do końca okresu abonamentowego. Jeżeli po jego upłynięciu nie dokonasz odnowienia, domena znajdzie się w kwarantannie. Jeszcze nic straconego. Masz 30 dni, na jej przywrócenie. Gdy tego nie zrobisz, domena w 31 dniu kwarantanny wróci do puli wolnych.

Cykl życia domeny .eu

W przypadku domeny europejskiej, której Rejestrem jest EURID, przypomnijmy, że roczny okres abonamentowy, wynosi 365 dni. Jeszcze jakiś czas temu, data końcowa była tożsama z końcem miesiąca roku kalendarzowego. Teraz rejestrując adres europejski 28.02.2022, jego koniec przypadnie dokładnie za rok.

Cykl życia domeny .eu
cykl życia domeny .eu

Zasady kwarantanny domeny są nieco inne niż w przypadku domeny .pl. Wynosi ona 40 dni. Domena nie jest aktywna, ale też nie jest możliwa do zarejestrowania przez innego abonenta. Jeżeli nie odnowisz domeny, nie zrobisz też tego w trakcie 40-dniowej kwarantanny, domena w 41 dniu kwarantanny powróci do puli wolnych.

Cykl życia domeny .com

Spójrzmy na domenę globalną na przykładzie .COM. Domenę, możesz zarejestrować na 1 do 10 lat. Po zarejestrowaniu adresu, domena otrzymuje status „aktywna”. Domena traci ona ważność w pierwszym dniu po upływie okresu abonamentowego. Następuje wówczas okres kwarantanny.

cykl życia domeny .com

Kwarantannę możemy podzielić na 3 etapy

  • Grace period (45 dni)
    Możesz przedłużyć domenę bez dodatkowych opłat.
  • Redemption Perios (30 dni)
    Możesz przedłużyć domenę, ale ponosisz dodatkowe koszty związane z przywróceniem domeny.
  • Pending Delate (5 dni)
    Domena wkracza w ostatnią fazę, po upływie której zostanie usunięta. To ostatnia szansa na przywrócenie domeny. Jeżeli tego nie zrobisz, w ostatni 5 dzień, trafi do puli wolnych.

Transfer domeny

Transfer domeny to zmiana rejestratora, czyli firmy odpowiedzialnej za techniczną i finansowa obsługę danej domeny. Rejestratora domeny można zmienić w każdej chwili. Należy jednak pamiętać, aby zapoznać się z zasadami polityki transferowej danej firmy.

Kiedy można rozpocząć transfer domeny do Kei.pl?

  • Najwcześniej 21 dni od daty rejestracji lub odnowienia domeny w przypadku transferu z NASK
  • Najwcześniej 5 dni od daty rejestracji lub odnowienia domeny w przypadku partnera NASK
  • Nie później niż 12 dni przed wygaśnięciem w przypadku transferu z NASK
  • W przypadku transferu od partnera NASK nie ma ograniczenia ilości ani dni przed wygaśnięciem domeny

Aby przeprowadzić transfer do Kei.pl skorzystaj z naszego formularza.

W trakcie wypełniania formularza należy podać kod transferowy AUTHINFO, dostępny u obecnego rejestratora domeny. W momencie, kiedy formularz zostanie uzupełniony na podany adres e-mail zostanie wysłany link aktywacyjny, kończący proces transferowy. Trzeba pamiętać, że przesłany link jest ważny 5 dni.

Cesja domeny

Cesja domeny to przekazanie praw i obowiązków związanych z posiadaniem danej domeny na innego abonenta. Abonentem może być osoba fizyczna, ale też firma uprawniona do zarządzania domeną.

Kiedy abonent jest zobowiązany do przeprowadzenia cesji domeny?

  • zakupu, sprzedaży lub przekazania domeny innemu użytkownikowi,
  • zmiany nazwy firmy, numeru NIP oraz numeru REGON,
  • zmiany danych wrażliwych takich jak imię, nazwisko czy numer PESEL abonenta.

Jak prawidłowo przeprowadzić cesję domeny? Przeczytasz w naszym słowniku pojęć.

Techniczna strona domeny, którą pokrótce przedstawiliśmy pomoże Ci uniknąć do dodatkowych formalności związanych z zarządzaniem domeną. Pamiętaj, że w sytuacji, gdy Twój okres abonamentowy zbliża się ku końcowi, powiadomimy Cię o tym fakcie. Jedyne co musisz zrobić, to odnowić domenę. W przeciwnym razie, domena trafi do kwarantanny, a jej dni są policzone.

Jak podobał Ci się ten artykuł?
5
Liczba ocen: 2
Techniczna strona domeny

Daniel B. Drożdż

W Kei.pl odpowiedzialny za marketing internetowy, w szczególności SEO/SEM, analitykę i wdrożenia rozwiązań UX i e-commerce. Marketer z wykształcenia i pasji z ponad 10-letnim doświadczeniem. Certyfikowany specjalista Google Ads. Związany z rynkiem hostingowym od 2016 r.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *