Bounce Rate
Bounce Rate czyli współczynnik odrzuceń to wskaźnik, który mierzy, jak dobrze strona internetowa lub witryna internetowa angażuje odbiorców. To także wskaźnik używany w e-mail marketingu. Ocenia na ile skuteczny jest prowadzony content marketing. To jeden z ważniejszych wskaźników dla właścicieli stron internetowych informujących o jakości strony i rzeczywistym zainteresowaniu witryną, a także email marketingowców, o rzeczywistym potencjale wysłanej kampanii. Wskaźnik odrzuceń służy do monitorowania atrakcyjności naszej strony, a także jest informacją na ile jej treści odpowiadają zapytaniom użytkowników. Oblicza się go, dzieląc liczbę osób, które opuściły witrynę przed wyświetleniem innej strony w witrynie, przez łączną liczbę osób, które odwiedziły witrynę.
Bounce Rate. Definicja
Bounce Rate (Współczynnik Odrzuceń) to inaczej odsetek odwiedzających, którzy opuszczają daną witrynę bez klikania żadnej innej strony. Nie pozostają na niej. Opuszczają jej zawartość. Zwykle taka sesja trwa ułamki sekund.
Bounce Rate w email marketingu
Bounce Rate to również wskaźnik używany w email marketingu. Jego analiza pozwala m.in. na weryfikację baz email marketingowych. Współczynnik odrzuceń mierzy procent wiadomości e-mail, które nie zostały dostarczone do skrzynki odbiorczej odbiorcy.
Współczynnik odrzuceń jest obliczany przez podzielenie liczby odrzuconych wiadomości przez łączną liczbę wysłanych wiadomości. Jest zwykle wyrażany w procentach.
Wysoki współczynnik odrzuceń może być spowodowany różnymi przyczynami, takimi jak:
- Adres jest nieprawidłowy lub nie istnieje;
- Wiadomość została zablokowana przez filtry antyspamowe;
- Skrzynka pocztowa odbiorcy jest pełna i nie może przyjąć więcej wiadomości;
- Serwer pocztowy odbiorcy odrzucił wiadomość, ponieważ przekroczyła limity rozmiaru.
Jak obliczyć Bounce Rate?
Bounce Rate zwykle oblicza się, dzieląc liczbę odwiedzających opuszczających witrynę przez całkowitą liczbę odwiedzających.
Ściślej, współczynnik odrzuceń oznacza aktywność, w której odwiedzający stronę użytkownik wykonuje jedną interakcję w trakcie trwania swojej sesji. Mówiąc o pojedynczej interakcji, możemy mówić o kliknięciu w CTA, czy wejściu na daną stronę. Jednak, po tej czynności, użytkownik nie podejmuje kolejnych aktywności. Opuszcza stronę.
Bouce Rate oblicza się poprzez podzielenie liczby odrzuceń przez liczbę sesji.
Bounce Rate. Interpretacja
Wysoki Bounce Rate może wskazywać, że coś na stronie internetowej nie zachęca użytkowników do klikania strony. Użytkownik szybko opuszcza daną stronę. Przyczyn nie podejmowania aktywności może być naprawdę wiele:
- strona nie odpowiada na pytanie użytkownika, niezgodność tematu z zawartością;
- nieintuicyjna architektura strony, trudna w nawigacji i poruszaniu się;
- błędy techniczne strony, nie działająca witryna;
- zbyt długo ładująca się witryna.
Wysoki i niski Bounce Rate
Standardowe założenie jest następujące: Im niższy Bounce Rate, tym lepiej. Właścicielom stron internetowych zależy przecież, żeby interakcja użytkownika trwała jak najdłużej. W najlepszym scenariuszu to dłuższy czas trwania sesji i scrolowanie kilku podstron. Jednak nie zawsze wysoki Bounce Rate jest zły. W zależności od branży i specyfiki strony docelowej, współczynnik odrzuceń może być postrzegany także jako dobry, jeśli świadczy o tym, że użytkownik znalazł na tej stronie to, czego szukał i nie musiał dalej szukać. Niski Bounce Rate także może być interpretowany pozytywnie. Jeśli użytkownik ma poczucie, że temat jest wyczerpany, a jego potrzeba wiedzy zaspokojona, będzie nisko Bounce Rate. Na przykład, jeśli masz wpis na blogu z osadzonym filmem wideo na YouTube, użytkownik mógł obejrzeć film i wyjść tuż po jego obejrzeniu. W takim przypadku moglibyśmy się pokusić o interpretację, że to dobry współczynnik odrzuceń, ponieważ odwiedzający znalazł to, czego szukał i nie musiał dalej przekliwać się do innych treści. Temat został wyczerpany, a potrzeba użytkownika zaspokojona.
Jak sprawdzić Bouce Rate?
W celu sprawdzenia jaką wartość procentową przybiera wskaźnik odrzuceń zajrzyj w analitykę serwisu. Takich danych dostarcza Google Analytics. Jeżeli masz podpięte konto, sprawdzisz to w sekcji Zachowanie > Zawartość witryny > Wszystkie strony.
W tym miejscu sprawdzisz BR dla poszczególnych podstron serwisu. Pamiętaj o zaznaczeniu interesującego Cię okresu czasu.
Jak poprawić Bounce Rate w marketingu
1. Zadbaj o infrastrukturę
Wspominaliśmy, że błędy techniczne związane ze stroną mogą skutecznie zrazić użytkownika. Jeżeli strona zbyt długo się ładuje, a przeglądając jej treść, napotkamy błędy to już prosta droga do tego, aby stracić bezpowrotnie Klienta. Posiadając wartościowe, angażujące treści na swojej stronie, ale nie przykładając dostatecznej wagi do aspektów technicznych narażasz się na wysoki współczynnik Bounce Rate. Hosting, którego używasz i jego parametry mają znaczenie dla czasu ładowania się zasobów strony.2. Zadbaj o user expericence. Doświadczenie użytkownika jest ważną częścią strategii marketingowej. Może określić sukces lub porażkę strony internetowej. Współczynnik odrzuceń jest jednym z wskaźników, które można wykorzystać do pomiaru doświadczenia użytkownika i jest określany na podstawie liczby osób, które opuszczają Twoją witrynę bez odwiedzania innych podstron. Określona konwersja, która wiąże się z użytkowaniem strony internetowej aby generowała ruch i osiągała dane założenia musi odpowiadać na potrzeby użytkowników. To zarówno prezentacja, treść, jak i działanie. Doświadczenia użytkownika związane są bezpośrednio z architekturą strony i jej odbiorem. Spójrz krytycznie na swoją witrynę i zrób test wśród osób, które nie były zaangażowane w jej przygotowanie. Zwróć uwagę czy poruszanie się po stronie nie sprawiało trudności, czy język, którego używasz był zrozumiały oraz nawigacja w menu jasna i oczywista. Możesz także zrobić to bezpośrednio, instalując tzw. Mapę cieplną. To graficzny podgląd tego, co użytkownicy robili na witrynie. Wykorzystywane są do tego różne kolory, które określają w jakie elementy użytkownicy klikali i jak wielką intensywnością się charakteryzowały. Najchętniej klikalne elementy to najczęściej kolor czerwony, podczas gdy niebieski oznacza najsłabszą aktywność. Za pomocą map cieplnych możesz zobaczyć, jak użytkownicy radzą sobie na stronie. Zwłaszcza w e-commerce to ważne narzędzie dające informację zwrotną na temat intuicyjności strony.
3. Zadbaj o treść i microcopy
Obraz jest tym co przyciąga wzrok, natomiast treść, tym co zatrzymuje. Projektując informację zwróć uwagę na jej jakość i czytelność. W poszukiwaniu danych informacji użytkownik przeszukuje dostępne źródła. Skup się na merytorycznym i wartościowym materiale. Zadbaj także o jej przekazanie. Stosowanie hierarchii treści i wezwań do działania pozwoli zachować czytelny przekaz treści.
4. Widoczność w wynikach wyszukiwania
Zwróć uwagę na prezentację treści w wynikach wyszukiwania. Meta title i meta description. Czy treści tych nagłówków w rzeczywistości odpowiadają temu, co znajdzie użytkownik na tej konkretnej podstronie? Jeżeli one nie odzwierciedlają tego, co znajduje się na podstronie, naturalną czynnością jest jej opuszczenie, o czym informuje współczynnik odrzuceń.
5. Wewnętrze linkowanie
Zamieszczanie linków wewnątrz treści danej podstrony, to nie tylko dobry zabieg dla SEO, ale także skuteczna broń w walce z współczynnikiem odrzuceń. Sytuacja, w której prowadzisz bloga, poruszasz dane zagadnienie, a następnie zamieszczasz w formie anchora dopełnienie myśli, które już wcześniej opracowałeś, to narzędzie pozwalające na przeklikanie się dalej, tym samym wzmocnienie zaangażowania interakcji ze stroną internetową.
6. Optymalizacja wyszukiwarki na stronie
Wyszukiwarka na stronie pomaga w nawigacji informacji. Nabiera to znaczenia w szczególności w e-commerce, gdzie zamieszczonych jest kilkadziesiąt bądź kilkaset produktów. To szybsza alternatywa dla menu, w którym nie zawsze łatwo jest znaleźć dany produkt. Upewnij się, że jej skrypt działa właściwie. Czy po wpisywaniu danego hasła otrzymujemy zawężone wyniki zgodne z oczekiwaniem czy jednak jej działanie nie jest takie, jakiego oczekuje użytkownik.
Bounce Rate w marketingu to aspekt, który należy nieustannie monitorować. To jasny przekaz o tym, na ile treści dostarczane przez stronę internetową są wartościowe i atrakcyjne.